Fjord Jerven

Fjord Jerven med sin faste makker Tor Wollebæk. Bilde: Travronden.se

Fjord Jerven e. Åsajerven u. Storeng Silva
8 år- Rek 19.1- grunnlag: 2.110.078- 50 starter: 16-8-9

  • Født: 03.06.2010
  • Eier: Ola Martin Aasen og John Floberg
  • Oppstallet: Engødegård Avlsstasjon

Fjord Jerven er en hest vi vil framheve sterkt på Hassel Trav. Han er uhyre stammesterk, og han er ikke minst svært spennende oppbygget kryssningsmessig. Jerven ble konservativt trent opp, og han møtte dessuten en blytung årgang – med Lannem Silje i spissen som gjorde rent bord. 3.plass i svenskt derby og 3.plass i norsk derby med innlagt galopp lar seg dog høre. Oppløpet i Norsk Derby etter galopp sitter som støpt i minnet den dag idag. Det var plutselig ingen tvil om at en stor 5-årssesong var i vente.

Den store- og fortjente hederen skulle komme for Fjord Jerven. I DNT`s 5-årsløp på Drammen går Fjord Jerven til topps foran Odd Herakles. I 6-årssesongen viste han også opp 19-tallet. Dessverre dro han på seg en gaffelbåndsskade i volten på Leangen i sin årsdebut som 7-åring. Han fullførte likevel løpet til 5.plass med skaden…(!)

Stamtavle

Det første man kan bite seg merke i er at Fjord Jerven følger et såkalt «formel-en prinsipp» hvor man matcher Støva 4×4 i hingstens direkte morslinje ilag med hoppens direkte morslinje. Videre balanseres Schuvarda (mor til Støva) kjønnsbundet med Sjur via Elding som morfar.

Åsajerven som far og Elding som morfar har en uslåelig statistikk; på 112 hester generert har 83 startet, med ett snitt innkjørt på 257 980 kr per individ. Tar vi bort de som ikke ble travere havner snittet på høye 348 118 kr. Denne fantastiske statistikken er selvsagt en del av empirien vi tar inn over oss når vi i Hassel Trav velger å satse hardt på å finne nye- og meningsfulle kjønnsbundne krysningsmatcher som inntil den dag idag er fullstendig urørt.

 Vi kan også kjapt nevne at Tekno Odin følger «formel-en prinsippet», mens Bork Odin krysser Pål Best mot Solbergstjerna kjønnsbundet med en 3×4 helsøskenkrysning. «Tilfeldige» kryssninger over årrekker har laget sine mønster. Hassel trav har lyst å forsøke å følge opp flere av disse, samt prøve å skape nye krysningsveier helt utenfor raderen.